W grudniu 2020, przy okazji premiery PosteRiso#13 postanowiłem przejrzeć dotychczasowy katalog i opowiedzieć w kilku zdaniach i 10 wybranych grafikach. Zapraszam do lektury!
1. Maciej Sieńczyk- „Robinson Alkoholowy”
PosteRiso10 z kompletem trzech prac od Macieja Sieńczyk okazał się prawdziwym hitem. Nie zdziwiło mnie, gdy w głosowaniu na artystów do kolejnej paczki, pan Maciej zajął miejsce na podium. “Robinson Alkoholowy” to praca, która według mnie została jednak niedoceniona i pozostała w cieniu poprzednich. Lubię ją za to ujęcie zatrzymujące nas w chwili, w której zaraz ma się coś wydarzyć. Coś wyjaśnić. Jesteśmy w momencie, w którym zaczyna się snucie domysłów. Lubię taki rodzaj narracyjności.
2. Rafał Kwiczor – „It’s OK”
Praca Rafała to majstersztyk projektowy i rysunkowy, praca technicznie najwyższych lotów. Ponadto drukowanie jej było jednym z najfajniejszych momentów pracy na riso w historii Oficyny. Mieszanie rastrów, kombinowanie z kolejnością aż pięciu kolorów, pasowanie rozjeżdżających się warstw. Dla mnie It’s OK zawsze będzie miało ten szczególny smak drukarskiego wyzwania, jakie się pojawia przy genialnym projekcie, którego nie powinno się zepsuć.
3. Daniel Gutowski- „Burn”
Daniel jest perfekcjonistą, co widać w jego pracach bardzo wyraźnie. Pierwsze dwie grafiki Daniela wchodzące w skład paczki PosteRiso#8 drukowała równie skrupulatna Marta Tomiak. Mnie zostawiła ostatnią. I jak zwykle okazało się, że na mojej zmianie Riso musiało spłatać figla. W lewym dolnym rogu grafiki widać lekko podwiniętą matrycę z ostatniej warstwy. Gdy to zobaczyłem, byłem zachwycony – taki detal odsłaniający nieco alchemii drukarskiej. Nie powiem – łatwo nie było przekonać pozostałych z ekipy, ale ostatecznie nakład w tej wersji został zaakceptowany.
4. Roman Klonek- „In Your Room”
Gdy udało mi się namówić Romana do współpracy, poczułem że to jest wielki moment. Po raz pierwszy dogadałem się z artystą, którego znałem wcześniej jedynie z portali i magazynów o sztuce. Roman swoje drzeworyty sprzedaje za tysiące €, więc tym bardziej edycja tanich printów powielonych na riso wydawała się unikatowa. “In Your Room” to pierwszy projekt, który powstał w tej serii i chyba dlatego mam do niego taki sentyment.
5. Marta Tomiak- „Jak Zrobić Porządek”
Marta Tomiak przez ponad 3 lata była ciałem i duszą Oficyny, pracowała ze mną nad wszystkimi ważnymi projektami, z biegiem czasu zaczęła prowadzić warsztaty, wykonywała prace biurowe, produkcyjne i ogarniała logistykę. Ale tak naprawdę zawsze była najpierw rysowniczką, a żeby ją namówić na wydanie projektu w Oficynie musiałem się naprawdę namęczyć. “Jak Zrobić Porządek” to grafika-bomba. Prosta w formie, mega silna w wyrazie. Budzi entuzjazm niezależnie gdzie jest pokazywana i z kim rozmawiam.
6. Helen Li- „Hałas”
O Helen pierwszy raz usłyszałem, gdy na prowadzone przeze mnie seminarium na ASP jedna ze studentek przyniosła jej zina. Od razu wiedziałem, że chcę z tą artystką współpracować. Jednak jak to zwykle bywa, nie zapisałem nazwiska, o sprawie zapomniałem i tak się rozmyło. Jakież było moje zdziwienie, gdy niedługo później odezwała się do mnie właśnie Helen z pytaniem, czy mogę wydrukować dla niej kilka printów. Spotkaliśmy się w pracowni, podrukowaliśmy, dogadaliśmy się i tak oto w katalogu Oficyny zawitał Hałas.
7. Hugo Rocci- „Travel and Fire”
Hugo to artysta, którego prace widziałem wielokrotnie w księgarniach artystycznych i targach w wielu miejscach w Europie. Bardzo podobał mi się jego styl i reżim pracy w sitodruku i riso. Postanowiłem go zaprosić, o dziwo się zgodził i wysłał niedługo później pracę, która w pliku wyglądała… szczerze powiedziawsze dość słabo. No ale trudno, już się zobowiązałem (wtedy jeszcze nie umiałem odmawiać artystom) i wydrukowałem. Okazało się, że o ile pliki były straszne, to przefiltrowane przez specyficzną estetykę druku riso print wyszedł fenomenalnie i do dziś jest jednym z moich ulubionych.
8. Jarosław Danilenko- „ Relax”
Ta grafika to jest taki samograj, który już wielokrotnie zaskakiwał mnie swoim odbiorem wśród publiczności. O ile ja sam najczęściej doceniam Jarka za jego wyrafinowany sposób wykorzystania ograniczeń riso do uzyskania maksimum efektu, to w reakcjach odbiorców jego styl obrazowania jest największym magnesem.
9. Agata Królak- „Relax”
To było moje pierwsze graficzne zderzenie z Agatą Królak. To był szok – zapytała ile mam kolorów w Riso (wówczas było ich sześć) i użyła wszystkich! W druku elementy mogły się nieco przesuwać, warstwy nie musiały być zbyt dokładnie spasowane, kolory mogły się nieco nawet rozmazywać przy nakładaniu. I im więcej tych niby-błędów drukarskich, tym bardziej grafika zyskiwała na sile przekonywania. Taki drukarski relax 🙂
10. Tymek Jezierski- „Dinosaurs rest in peace”
Grafika Tymka pełni bardzo ważną rolę ocieplającą nasz wizerunek. Gdy publiczność przegląda katalog, widzi palące się domy i inne mroczne lub pojechane klimaty, wówczas to epitafium dla dinozaurów zawsze, ale to zawsze, działa tak samo – wywołuje uśmiech. I od tych kilku lat, kiedy wydaliśmy pierwszy zestaw PosteRiso, pozostaje to niezmienne.
Michał Chojecki
Założyciel Oficyny Peryferie. Artysta wizualny, autor książek i projektów artystycznych. Adiunkt na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie. W 2015 roku obronił doktorat w dziedzinie książki artystycznej.